





„A gyerekeknek szeretetre van szükségük, megbízható oltalomra,
és olyan felnőttre, aki hajlandó felelősséget vállalni értük.”
Deborah Harkness
Hiszünk abban, hogy minden gyermek egyformán értékes, és a sokféleség természetes része a közösségi életnek, így hálózatunk mindegyik bölcsődéje integráló, inkluzív szemléletet követ. Odafigyelünk arra, hogy a különböző igényekkel, az eltérő fejlődési ütemmel érkező kisgyermekek is teljes értékű tagjai legyenek a közösségnek. Támogatjuk őket abban, hogy saját tempójukban fejlődhessenek, miközben barátságos, befogadó környezetben tapasztalhatják meg a közösségi élet örömeit. A Vedres Utcai Bölcsődénkben kislétszámú részleges integrációs csoportban fogadunk sajátos nevelési igényű gyermekeket.
Mit jelent az integráló / inkluzív szemlélet?
Azt, hogy minden gyermeket egyenlő szeretettel és figyelemmel fogadunk, függetlenül attól, hogy van-e bármilyen eltérő fejlődési sajátossága (például kevesebbet beszél, nehezebben mozog, vagy más területen igényel több támogatást). A befogadás elvét úgy valósítjuk meg, hogy a csoport minden tagjának biztosítjuk a támogatást a fejlődése és jóléte érdekében.
Olyan környezetet teremtünk, ahol mindenki megélheti a sikert, az elfogadottságot, és ahol a gyerekek természetesen tanulnak egymástól. Így a közösség nemcsak befogad, hanem gazdagodik is a sokféleségtől, hiszen a gyermekek kicsi koruktól kezdve megtanulják az elfogadást, az empátiát.
Az Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Bölcsődéiben a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermek nevelése főként teljes integrációban valósul meg, azaz a sajátos nevelési igényű, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermek bölcsődei ellátás keretében való nevelése, gondozása a nem sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra nem jogosult gyermekekkel együtt, közös csoportban történik.
A bölcsődei hálózatunkban egy részleges integrációs csoport működik, melynek a Vedres Utcai Bölcsőde ad otthont. Itt egy gondozási egység (két csoportszoba) részeként a gondozási egységen belül az egyik csoportszobában a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra nem jogosult gyermekek, a másik csoportszobában pedig a sajátos nevelési igényű, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek ellátása történik. A gondozási tevékenységeken kívül a napirend meghatározott részében a két gyermekcsoport együtt tevékenykedik (udvari játék).
Eltérő fejlődésmenetű gyermekek esetében egy diagnosztikus folyamatot követően a családok számára ingyenes, egyénre szabott korai fejlesztés, komplex gyógypedagógiai ellátás kizárólag az Odú Központban zajlik. A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése a Központban vagy bizonyos bölcsődei telephelyeken is megvalósulhat. Fontos azonban kiemelni, hogy bölcsődéink gyógypedagógusai nem végeznek közvetlen, egyéni fejlesztéseket. A feladatuk, hogy a kisgyermeknevelők és a családok szakmai támogatásán keresztül segítsék a gyermekek sikeres bölcsődei beilleszkedését.
A bölcsődei csoportlétszámok megállapításakor a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek két főnek számítanak (15/1998. NM rendelet), ami biztosítja, hogy a kisgyermeknevelők elegendő személyes figyelmet fordíthassanak a gyermekekre, miközben a csoport valamennyi tagja számára kiegyensúlyozott és nyugodt légkört teremtenek. A sajátos nevelési igényű gyermek annak az évnek az augusztus 31. napjáig vehet részt bölcsődei ellátásban, amelyben a hatodik életévét betölti (1997. évi XXXI. törvény).
A korai fejlesztés célja, hogy közvetlenül támogassa a gyermek fejlődését különböző területeken, miközben a szülőknek is segítséget nyújt a mindennapokban felmerült kérdéseket illetően. A folyamat során többféle szakember – például gyógypedagógus, logopédus, mozgásfejlesztő, pszichológus vagy családterapeuta – is bekapcsolódhat. A komplex állapotfelmérés, vizsgálat eredményei és tapasztalatai alapján a szakemberek a szülőkkel közösen alakítják ki a gyermek egyéni szükségleteihez igazított terápiás programot. Az állapotfelmérésen a szülők mindig jelen vannak, így aktív részesei a folyamatnak.
Állapotfelmérés
Az Odú Központ több mint 30 éves tapasztalattal rendelkezik korai fejlesztés területén. Ha a szülőkben kérdés merül fel a gyermekük fejlődésével kapcsolatban, az Odúban lehetőségük van komplex szemléletű gyógypedagógiai, pszichológiai állapotfelmérés kezdeményezésére (https://odukozpont.hu/szolgaltatasok/), szükség esetén a korai fejlesztés megkezdésére.
Az állapotfelmérést minden esetben a szülők tudják igényelni az Odú honlapján keresztül egy részletes online kérdőív kitöltésével. Az állapotfelmérés költségtérítéses, ugyanakkor ha a korai fejlesztés javasolt lesz, az már ingyenes egyéni vagy csoportos fejlesztések keretében.
Az állapotfelmérés alapján a korai fejlesztés azonnal nem vehető igénybe, ehhez a Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított szakértői vélemény vagy szakorvosi javaslat szükséges.
Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény
6723 Szeged, Gáspár Z. u. 7/c
Mobil: 70/ 699-48-58
Email: info@odukozpont.hu
Vizsgálat
Komplex vizsgálat a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézményénél kezdeményezhető. Az intézmény Szakértői Bizottsága által kiállított szakértői vélemény alapján térítésmentes korai fejlesztés azonnal megkezdhető.
A jelenleg érvényes jogszabályok értelmében (15/2013 EMMI rendelet 4. § 2a) a szakértői bizottság a 3 év alatti gyermek szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül is elkészítheti a szakorvosa által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján. Ez azt jelenti, ha a gyermek szakorvosi javaslata tartalmazza, hogy korai fejlesztése indokolt, a korai fejlesztése megkezdhető.
Ehhez az alábbi szakterületekről érkező vélemények fogadhatóak el a jogszabály alapján:
Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézménye
Cím: 6723 Szeged, Űrhajós u. 4.
Telefonszám: 0662/422-420
E-mail cím: csmpsz.szeged@gmail.com
Honlap: https://www.csmpsz.hu/szeged/
A vizsgálat az alábbi dokumentum kitöltésével igényelhető:
Varga Tünde
gyógypedagógus
Elérhetőség: bolcsig.varga@int.ritek.hu
Bölcsődei pályafutásom első 25 évében kisgyermeknevelőként dolgoztam. A gyermekek egyéni fejlődési útjának megismerése és támogatása mindig is fontos szerepet játszott a munkámban. A hivatásom természetes folytatásának érzem, hogy a munka mellett keressem a szakmai megújulások lehetőségét is.
A szegedi bölcsődék munkáját 2018 óta gyógypedagógusként segítem. Szakmai utamat az emberi kapcsolatok tisztelete, a megértés és az elfogadás vezeti. Bizalmi, támogató légkört alakítok ki a bölcsődei gyermekek és családjaik, a kisgyermeknevelők, és a szakmai kollégáim körében egyaránt. Hiszem, hogy a fejlődés és az együttműködés alapja a kapcsolódás – legyen szó gyermeki bizalomról vagy szakmai párbeszédről egyaránt.
Fontosnak tartom, hogy minden gyermek és család megtapasztalhassa az elfogadottság érzését, a biztonságos bölcsődei környezetben egyénileg, saját ütemében fejlődhessen. Szükség esetén támogatom a bölcsődei környezetbe való beilleszkedését, különösen eltérő fejlődésmenet kapcsán.
Tanulmányaim
Egyéb képzettségek
Radics Márta
gyógypedagógus, logopédus
Elérhetőség: radics.marta@int.ritek.hu
Több mint két évtizede kísérem a tanulási és nyelvi fejlődési kihívásokkal küzdő gyermekeket. Hiszek az emberi kapcsolódás erejében és abban, hogy a legapróbb fejlődési lépések is óriási örömet hozhatnak a gyermekeknek és a családoknak egyaránt.
Bölcsődei gyógypedagógusként a legfontosabb feladat számomra, hogy észrevegyem az eltérő fejlődésmenet finom jeleit, támogassam a gyermekek természetes kíváncsiságát és fejlődését. Mindig azon dolgozom, hogy biztonságos, támogató légkört teremtsek a bölcsőde falain belül. Számomra a legfontosabb, hogy minden gyermek a saját tempójában találhassa meg a helyét a közösségben, és megtapasztalhassa a sikert. Hiszem, hogy a különböző végzettségek és tapasztalatok integrálása segít a gyermekek képességeinek legteljesebb kibontakoztatásában, ezért a családdal és a kisgyermeknevelőkkel szoros együttműködésben végzem a munkámat.
Szakmai tapasztalataimat korábban gyógypedagógusként, logopédusként a Kincsesház Általános Iskolában (2004-2007) Odú Korai Fejlesztő Központban (2007-2010) és a Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságánál (2017-2022), továbbá a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar oktatójaként (2012-2024) szereztem.
Tanulmányaim
Egyéb képzettségek
A Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának Bölcsődéi hálózatában a feladataink közé tartozik:
Ha a szülőkben bármilyen aggodalom, kérdés megfogalmazódik gyermekük fejlődésével kapcsolatban, akkor elérhetőek vagyunk számukra. Segítséget tudunk nyújtani abban, hogy amit tapasztalnak gyermekük fejlődésével kapcsolatban, az mennyire felel meg az adott életkorban a tipikus fejlődésének. Közösen gondolkodunk arról, hogy mikor érdemes akár külső segítséget kérni a fejlődés támogatásához, hiszen a korai fejlesztés mielőbbi megkezdése egyes esetekben sorsdöntő is lehet. Javaslatokat megfogalmazva támogatjuk a családokat, tiszteletben tartva a szülők döntését.
A gyógypedagógiai konzultációs és tanácsadási lehetőséget a szülők e-mailben tudják kezdeményezni.
Egyrészt közvetlenül írhatnak nekünk e-mailt a gyogypedagogus@int.ritek.hu címre egy-egy konkrét kérdéssel kapcsolatban, ezt követően tudunk egyeztetni időpontot személyes találkozásra.
Továbbá jelentkezhetnek bölcsődei fogadóóráink egyikére szintén e-mailben, az alábbi adatok megküldésével:
Forduljon hozzánk bizalommal, ha felmerül a gyanúja annak, hogy