Szeged logó

Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Bölcsődéi

Szeged logó

Szeged Bölcsődéi és
Gyermekjóléti Központja

„A gyerekeknek szeretetre van szükségük, megbízható oltalomra,
és olyan felnőttre, aki hajlandó felelősséget vállalni értük.”

Deborah Harkness

Gyógypedagógiai tevékenység a bölcsődékben

Hiszünk abban, hogy minden gyermek egyformán értékes, és a sokféleség természetes része a közösségi életnek, így hálózatunk mindegyik bölcsődéje integráló, inkluzív szemléletet követ. Odafigyelünk arra, hogy a különböző igényekkel, az eltérő fejlődési ütemmel érkező kisgyermekek is teljes értékű tagjai legyenek a közösségnek. Támogatjuk őket abban, hogy saját tempójukban fejlődhessenek, miközben barátságos, befogadó környezetben tapasztalhatják meg a közösségi élet örömeit. A Vedres Utcai Bölcsődénkben kislétszámú részleges integrációs csoportban fogadunk sajátos nevelési igényű gyermekeket.

Mit jelent az integráló / inkluzív szemlélet?

  • Azt, hogy minden gyermeket egyenlő szeretettel és figyelemmel fogadunk, függetlenül attól, hogy van-e bármilyen eltérő fejlődési sajátossága (például kevesebbet beszél, nehezebben mozog, vagy más területen igényel több támogatást). A befogadás elvét úgy valósítjuk meg, hogy a csoport minden tagjának biztosítjuk a támogatást a fejlődése és jóléte érdekében.

  • Olyan környezetet teremtünk, ahol mindenki megélheti a sikert, az elfogadottságot, és ahol a gyerekek természetesen tanulnak egymástól. Így a közösség nemcsak befogad, hanem gazdagodik is a sokféleségtől, hiszen a gyermekek kicsi koruktól kezdve megtanulják az elfogadást, az empátiát.

Az Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Bölcsődéiben a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermek nevelése főként teljes integrációban valósul meg, azaz a sajátos nevelési igényű, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermek bölcsődei ellátás keretében való nevelése, gondozása a nem sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra nem jogosult gyermekekkel együtt, közös csoportban történik.

A bölcsődei hálózatunkban egy részleges integrációs csoport működik, melynek a Vedres Utcai Bölcsőde ad otthont. Itt egy gondozási egység (két csoportszoba) részeként a gondozási egységen belül az egyik csoportszobában a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra nem jogosult gyermekek, a másik csoportszobában pedig a sajátos nevelési igényű, illetve a korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek ellátása történik. A gondozási tevékenységeken kívül a napirend meghatározott részében a két gyermekcsoport együtt tevékenykedik (udvari játék).

Eltérő fejlődésmenetű gyermekek esetében egy diagnosztikus folyamatot követően a családok számára ingyenes, egyénre szabott korai fejlesztés, komplex gyógypedagógiai ellátás kizárólag az Odú Központban zajlik. A sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztése a Központban vagy bizonyos bölcsődei telephelyeken is megvalósulhat. Fontos azonban kiemelni, hogy bölcsődéink gyógypedagógusai nem végeznek közvetlen, egyéni fejlesztéseket. A feladatuk, hogy a kisgyermeknevelők és a családok szakmai támogatásán keresztül segítsék a gyermekek sikeres bölcsődei beilleszkedését.

A bölcsődei csoportlétszámok megállapításakor a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek két főnek számítanak (15/1998. NM rendelet), ami biztosítja, hogy a kisgyermeknevelők elegendő személyes figyelmet fordíthassanak a gyermekekre, miközben a csoport valamennyi tagja számára kiegyensúlyozott és nyugodt légkört teremtenek. A sajátos nevelési igényű gyermek annak az évnek az augusztus 31. napjáig vehet részt bölcsődei ellátásban, amelyben a hatodik életévét betölti (1997. évi XXXI. törvény).

A korai fejlesztés célja, hogy közvetlenül támogassa a gyermek fejlődését különböző területeken, miközben a szülőknek is segítséget nyújt a mindennapokban felmerült kérdéseket illetően. A folyamat során többféle szakember – például gyógypedagógus, logopédus, mozgásfejlesztő, pszichológus vagy családterapeuta – is bekapcsolódhat. A komplex állapotfelmérés, vizsgálat eredményei és tapasztalatai alapján a szakemberek a szülőkkel közösen alakítják ki a gyermek egyéni szükségleteihez igazított terápiás programot. Az állapotfelmérésen a szülők mindig jelen vannak, így aktív részesei a folyamatnak.

 

Állapotfelmérés

Az Odú Központ több mint 30 éves tapasztalattal rendelkezik korai fejlesztés területén. Ha a szülőkben kérdés merül fel a gyermekük fejlődésével kapcsolatban, az Odúban lehetőségük van komplex szemléletű gyógypedagógiai, pszichológiai állapotfelmérés kezdeményezésére (https://odukozpont.hu/szolgaltatasok/), szükség esetén a korai fejlesztés megkezdésére.

Az állapotfelmérést minden esetben a szülők tudják igényelni az Odú honlapján keresztül egy részletes online kérdőív kitöltésével. Az állapotfelmérés költségtérítéses, ugyanakkor ha a korai fejlesztés javasolt lesz, az már ingyenes egyéni vagy csoportos fejlesztések keretében.

Az állapotfelmérés alapján a korai fejlesztés azonnal nem vehető igénybe, ehhez a Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított szakértői vélemény vagy szakorvosi javaslat szükséges.

 

Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény

6723 Szeged, Gáspár Z. u. 7/c
Mobil: 70/ 699-48-58
Email: info@odukozpont.hu

 

Vizsgálat

Komplex vizsgálat a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézményénél kezdeményezhető. Az intézmény Szakértői Bizottsága által kiállított szakértői vélemény alapján térítésmentes korai fejlesztés azonnal megkezdhető.

A jelenleg érvényes jogszabályok értelmében (15/2013 EMMI rendelet 4. § 2a) a szakértői bizottság a 3 év alatti gyermek szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül is elkészítheti a szakorvosa által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján. Ez azt jelenti, ha a gyermek szakorvosi javaslata tartalmazza, hogy korai fejlesztése indokolt, a korai fejlesztése megkezdhető.

 

Ehhez az alábbi szakterületekről érkező vélemények fogadhatóak el a jogszabály alapján:

  • neonatológia,
  • csecsemő és gyermek fül-orr-gégegyógyászat,
  • audiológia,
  • szemész,
  • ortopédia és traumatológia,
  • gyermek- és ifjúságpszichiátria,
  • fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás,
  • orvosi rehabilitáció csecsemő- és gyermekgyógyászat és
  • gyermekneurológia.

 

Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szegedi Tagintézménye

Cím: 6723 Szeged, Űrhajós u. 4.
Telefonszám: 0662/422-420
E-mail cím: csmpsz.szeged@gmail.com
Honlap: https://www.csmpsz.hu/szeged/

 

A vizsgálat az alábbi dokumentum kitöltésével igényelhető:

https://www.csmpsz.hu/wp-content/uploads/2020/10/SZAK%C3%89RT%C5%90I-V%C3%89LEM%C3%89NY-IR%C3%81NTI-K%C3%89RELEM-2020.pdf

Varga Tünde
gyógypedagógus
Elérhetőség: bolcsig.varga@int.ritek.hu

Bölcsődei pályafutásom első 25 évében kisgyermeknevelőként dolgoztam. A gyermekek egyéni fejlődési útjának megismerése és támogatása mindig is fontos szerepet játszott a munkámban. A hivatásom természetes folytatásának érzem, hogy a munka mellett keressem a szakmai megújulások lehetőségét is.

A szegedi bölcsődék munkáját 2018 óta gyógypedagógusként segítem. Szakmai utamat az emberi kapcsolatok tisztelete, a megértés és az elfogadás vezeti. Bizalmi, támogató légkört alakítok ki a bölcsődei gyermekek és családjaik, a kisgyermeknevelők, és a szakmai kollégáim körében egyaránt. Hiszem, hogy a fejlődés és az együttműködés alapja a kapcsolódás – legyen szó gyermeki bizalomról vagy szakmai párbeszédről egyaránt.

Fontosnak tartom, hogy minden gyermek és család megtapasztalhassa az elfogadottság érzését, a biztonságos bölcsődei környezetben egyénileg, saját ütemében fejlődhessen. Szükség esetén támogatom a bölcsődei környezetbe való beilleszkedését, különösen eltérő fejlődésmenet kapcsán.

Tanulmányaim

  • 2023-tól folyamatban: integrált szülő-csecsemő konzulens (ELTE-BGGYK)
  • 2007-2012: gyógypedagógus: értelmileg- és tanulásban akadályozott szakon (SZTE-JGYPK)
  • 1997-1998: egészségügyi szakgondozó (bölcsődei szakgondozó) (Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet)
  • 1995-1997: felsőfokú gyógypedagógiai- és pedagógiai asszisztens (JGYPK)
  • 1994-1995: csecsemő- és gyermekgondozó szakképzés (Kossuth Zsuzsanna Egészségügyi Szakiskola)


Egyéb képzettségek

  • 2025: A gyermek fejlődésének nyomon követésére kidolgozott kérdőív alkalmazása bölcsődében és óvodában (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2025: Sérült gyermeket nevelő szülők veszteségei -csoportvezető képzés (Napfogyatkozás Egyesület)
  • 2022: Autizmussal élő gyermekek és tanulók inkluzív nevelésének-oktatásának alapjai (Autizmus Alapítvány)
  • 2021: Gyermekút a kora gyermekkori intervenciós ellátórendszerben (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2021: A tipikus fejlődés jellemzői, az eltérő fejlődésmenet figyelemfelkeltő jelei a korai életkorban (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2021: Az Alkalmazott Viselkedéselemzés (ABA) eszközei autizmussal és más viselkedés problémákkal élő gyermekek fejlesztésének és integrációjának elősegítésére (GAPS Alapítvány)
  • 2021: Fogyatékkal élők elfogadására érzékenyítő képzés (Paamon Oktatási Szolgáltató Bt.)
  • 2020: Ágazatközi szupervíziós csoport a koragyermekkori intervencióban dolgozó szakemberek számára (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2019: Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására (KMT Akadémia)
  • 2019: A kora gyermekkori családközpontú tanácsadás és intervenció interdiszciplináris megközelítésben (ágazatok közötti együttműködés) (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2016: Szemléletformáló animátor képzés (Autizmus spektrum zavar témában érzékenyítő program) (Autizmus Alapítvány)

 

 

Radics Márta
gyógypedagógus, logopédus
Elérhetőség: radics.marta@int.ritek.hu

Több mint két évtizede kísérem a tanulási és nyelvi fejlődési kihívásokkal küzdő gyermekeket. Hiszek az emberi kapcsolódás erejében és abban, hogy a legapróbb fejlődési lépések is óriási örömet hozhatnak a gyermekeknek és a családoknak egyaránt.

Bölcsődei gyógypedagógusként a legfontosabb feladat számomra, hogy észrevegyem az eltérő fejlődésmenet finom jeleit, támogassam a gyermekek természetes kíváncsiságát és fejlődését. Mindig azon dolgozom, hogy biztonságos, támogató légkört teremtsek a bölcsőde falain belül. Számomra a legfontosabb, hogy minden gyermek a saját tempójában találhassa meg a helyét a közösségben, és megtapasztalhassa a sikert. Hiszem, hogy a különböző végzettségek és tapasztalatok integrálása segít a gyermekek képességeinek legteljesebb kibontakoztatásában, ezért a családdal és a kisgyermeknevelőkkel szoros együttműködésben végzem a munkámat.

Szakmai tapasztalataimat korábban gyógypedagógusként, logopédusként a Kincsesház Általános Iskolában (2004-2007) Odú Korai Fejlesztő Központban (2007-2010) és a Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságánál (2017-2022), továbbá a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar oktatójaként (2012-2024) szereztem.

 

Tanulmányaim

  • 2005: gyógypedagógus logopédia szakos tanár és tanulásban akadályozottak szakos terapeuta szakirányokon (ELTE BGGYK)
  • 2017: okleves nyelv- és beszédfejlesztő tanár (MA) (SZTE BTK)
  • 2020: szakvizsgázott pedagógus mentorpedagógus szakterületen (SZTE JGYPK)

 

Egyéb képzettségek

  • 2024: A gyermek fejlődésének nyomonkövetésére kidolgozott kérdőív alkalmazása bölcsődében és óvodában (Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft.)
  • 2019: Megfigyelés és állapotmegismerés a kora gyermekkorban (Gyermekút Módszertani Központ)
  • 2017: Tanulástechnika (Vadaskert Alapítvány és Seimmelweis Egyetem)
  • 2016: Olvasáskultúra- és szövegértés-fejlesztés (Motiváció Oktatási Egyesület)
  • 2016: Társasjáték-pedagógia (Motiváció Oktatási Egyesület)
  • 2014: Beilleszkedési nehézségek, alulteljesítő tehetségek (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége)
  • 2014: Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége)
  • 2011: Mese- és szövegértés, mese- és szövegfeldolgozás fejlesztése az Okos(koc)ka fejlesztő eszközcsaláddal (Poliforma Kft.)
  • 2011: Iskolára való felkészítés, felzárkóztatás, tanulásfejlesztés az Okos(koc)ka fejlesztő eszközcsaláddal (Poliforma Kft.)
  • 2011: Az Okos(koc)ka fejlesztő eszközcsalád fejlesztő pedagógiai alkalmazása (Poliforma Kft.)
  • 2008: Autizmussal élő gyermekek célzott pedagógiai ellátásának elméleti és gyakorlati alapjai (Autizmus Alapítvány)
  • 2007: Sindelar-Zsoldos program 2. (ELTE – Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar)
  • 2005: Csoportos szenzomotoros fejlesztés a TSMT-módszer alkalmazásával 3-7 éves kor között (Budapesti Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika Alapítvány)

 

A Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának Bölcsődéi hálózatában a feladataink közé tartozik:

  • A gyermekek megfigyelése, szűrése, fejlődésük nyomon követése, esetleges eltérések felismerése (beszéd, mozgás, játék, szociális viselkedés terén).
  • Szakmai konzultáció, mentorálás a kisgyermeknevelők számára: a bölcsődék munkatársait igényeik szerint segítjük abban, hogy a mindennapi nevelési, – gondozási helyzetekben is támogatni tudják az eltérő fejlődési ütemű gyermekek beilleszkedését és egyéni fejlődését. Szükség esetén gyógypedagógiai módszertani javaslatokat fogalmazunk meg, aminek célja, hogy a csoportban minden gyermek számára biztonságot adó, elfogadó környezet alakuljon ki.
  • A gyermekek komplex ellátását támogató ágazatközi kapcsolattartás a korai ellátásban együttműködő intézményekkel, szervezetekkel (Odú Fejlesztő Központ, Szakszolgálati Intézmény, Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat, SZTE Védőnői Alapellátási Egység és szakorvosi rendelések). 

Ha a szülőkben bármilyen aggodalom, kérdés megfogalmazódik gyermekük fejlődésével kapcsolatban, akkor elérhetőek vagyunk számukra. Segítséget tudunk nyújtani abban, hogy amit tapasztalnak gyermekük fejlődésével kapcsolatban, az mennyire felel meg az adott életkorban a tipikus fejlődésének. Közösen gondolkodunk arról, hogy mikor érdemes akár külső segítséget kérni a fejlődés támogatásához, hiszen a korai fejlesztés mielőbbi megkezdése egyes esetekben sorsdöntő is lehet. Javaslatokat megfogalmazva támogatjuk a családokat, tiszteletben tartva a szülők döntését.

A gyógypedagógiai konzultációs és tanácsadási lehetőséget a szülők e-mailben tudják kezdeményezni.

Egyrészt közvetlenül írhatnak nekünk e-mailt a gyogypedagogus@int.ritek.hu címre egy-egy konkrét kérdéssel kapcsolatban, ezt követően tudunk egyeztetni időpontot személyes találkozásra.

Továbbá jelentkezhetnek bölcsődei fogadóóráink egyikére szintén e-mailben, az alábbi adatok megküldésével:

  • gyermek neve,
  • születési dátuma,
  • melyik bölcsődébe jár,
  • szülő neve, telefonszáma,
  • kérdésfelvetés röviden megfogalmazva.

 

Forduljon hozzánk bizalommal, ha felmerül a gyanúja annak, hogy

  • a gyermeke egyes fejlődési területeken eltérő tempóban érik;
  • kimaradnak fejlődési mérföldkövek;
  • mozgásfejlődése eltér a korosztályától;
  • sokszor elesik a gyermek, vagy éppen ellenkezőleg inkább passzivitás, mozgásszegénység uralja;
  • bizonyos fajta ingereket (tapintás, hangok, ízek, színek) hárít vagy kifejezetten keresi azokat;
  • a kommunikáció, a beszéd fejlődése késik;
  • a gyermeknek nehézséget okoz a kérések teljesítése;
  • nem, alig vagy egyedi módon kapcsolódik a gyermek a játékokkal vagy kortársaival;
  • nehezen vagy rövid ideig tartja figyelmét;
  • nehézséget okoz a gyermek irányítása a mindennapos hétköznapi tevékenységek során;
  • együttműködési nehézségeket tapasztalnak;
  • gondot okoz számára a viselkedésszabályozás.

 

Szeged MJVÖ Bölcsődéi
Megszakítás